1 Ağustos 2008 Cuma

Sold Out

17 Temmuz' u 18'ine bağlayan gece yani diğer bir deyişle büyük merakle beklenen Batman'in yeni filmi Dark Knight'ın Amerika'da ilk defa görücüye çıkacağı gece hangi sinemaya baksam aynı yazıyla karşılaştım: Sold Out. Neyse artık başka bir gün deyip 21'i pazartesi hem de Imax salonunun olduğu bir sinemada biletimi aldım. Pazartesi gün ortası ne kadar dolu olabilir ki? Dev gibi Imax salonunun %98 doluydu desek abartmış olmayız herhalde. Açılış gecesi, açılış günü, açılış haftasonu, açılış haftası, 200 milyona en çabuk ulaşan film vb. rekorları başka şekilde açıklayamazsın zaten. Acaba tüm zamanların en çok gişe yapan filmi olabilecek mi?

Filme gelince tek kelime ile harika. Bu film süper kahraman filmlerini başka bir boyuta taşıyor adeta. Iron Man ve X-Men 2 bu kategorideki favorilerimdi ama Dark Knight adeta "dağılın lan" diyerek girdi ortama. Süper kahraman'ı geç ustaca işlenmiş bir suç filmi adeta bu. Senaryo çok iyi oyuncular desen Christian Bale zaten adamım. Gary Oldman, Michael Caine, Morgan Freeman desen zaten hep oldukları gibi harikalar. Aaron Eckhart Harvey Dent rolünde kesinlikle sırıtmıyor ve tabii ki Heath Ledger ve Joker. Oyunculuk müthiş anlayacağınız. Efendim bu saatten sonra Jack Nicholson'ın Jokeri diye bir şey kalmamıştır. Ledger olayı bambaşka bir hale sokmuş. İlk filmde abuk bir palyaço gibi gözüken Joker burada adeta gerçek kimliğine bürünmüş. Psikopat, sapık, korkutucu bir ucube. Sinema tarihine geçecek bir karakter adeta. Oscar konusunda önü açık gibi. Söylendiği gibi Heath'in ölümünün gişeye bu denli katkı yaptığına inanmıyorum ben. Elbet bir katkısı var ama o kadar değil. En azından ölümü yüzünden demek bu efsanevi performansa hakaret oluyor. Christopher Nolan' dan da bahsetmemek olmaz. Benim gözümde favorim Scorsese' nin bir altında yer alır zaten. Nolan'ın Batman'i ele alışını Tim Burton'ın kinden daha çok beğendiğimi söyleyebilirim Keza Christian Bale de Michael Keaton'dan çok daha iyi bir Bruce Wayne bence. Batman'in iç çatışmaları ve suça bakışı çok iyi işlenmiş. Joker'in yaralarını nasıl aldığını farklı şekillerde anlatması aslında olayı Alfred'in film içinde söylediği bir repliğe getiriyor. "Some men aren't looking for anything logical. They can't be bought, bullied, reasoned or negotiated with. Some men just want to watch the world burn." Joker'in psikopatlığı da tek bir nedenden gelmiyor bu nedenle. "Ben asla plan yapmam" diyerek de bu işi sadece zevk için yaptığını söylemeye çalışıyor bir anlamda.

Filmin kesinlikle ortalamanın çok üstünde olduğu konusunda herkes hemfikir zaten. Tartışmaya yol açan konu malum Imdb listesi. Ben zaten gelmiş geçmiş en iyi film diye düşünmem bu listeyi. Öyle düşünürsen zaten işin içinden çıkamazsın. Herkesin kendine göre bir en iyi film anlayışı vardır. Kimine Godfather türündeki filmler hitab etmez, kimine Star Wars tarzı klasik olmuş bilim kurgular hitab etmezi kimi Coen'leri beğenmez (favorilerim içindedirler :). Mesela ben de Burton ve Tarantino filmlerini sevmem. Dolayısıyla en iyi film yerine en beğenilen film olarak ele alınsa bu listedeki 1. lik bu kadar tartışmaya gerek kalmaz.Bir de Joker'i çıkar film şöyle oluyor bik bik diyenlere odunla girişmek istediğimi söylemek zorundayım. Kardeşim böyle bir eleştiri olabilir mi? Çıkaralım o zaman Fight Club'dan Brad Pitt'i, Goodfellas' dan Robert De Niro' yu, Godfather'dan Brando'yu öyle değerlendirelim o filmleri. Öyle iş mi olur?

Peki o listeyi en iyi filmler sıralaması olarak düşünürsek bu filmin tarihin en iyi filmi olduğunu söyleyebilir miyiz? Bence hayır. Benim hayatımda izlediğim en iyi film bile değil (Shawshank Redemption denen bir olay var benim gönlümde) ama en iyi çizgi roman uyarlaması olduğunu ve gerçek bir en iyi film listesinde ilk 50 içinde adının geçmesi gerektiğini düşünüyorum. Ki bu bile müthiş bir başarıdır. Neyse fazla uzatmadan olayı toparlayalım efendim Batman'den ya da bu tür filmlerden hoşlanıyorsanız zaten gitmişsinizdir de yine de gitmeyenler mutlaka görsün derim ben. Ben iki kere gittim bile :)

Joker'in Bruce Wayne'in Harvey Dent adına verdiği partiye "Goooood evening ladies and gentlemen, we are tonight's entertainment " diyerek girdiği an olayın bittiği andır bence. O nasıl bir tonlamaydı öyle. Zaten o sözü de sinemanın kapısındaki her yere yazmışlardı o Joker tarzı abuk yazıyla. Güzel düşünce gerçekten.

Yine de Joker'in gözüktüğü her sahnede Heath' in artık olmadığı gerçeği insanın içini sızlatıyor.

Filmin eksik gördüğüm yönü Gotham'ın atmosferiydi. Şehri biraz daha karanlık bir yapıya büründürselerdi daha iyi olurdu kuşkusuz.Burton filmlerinden tek eksiği bu bence. Bir de dövüş sahneleri daha güzel olabilirmiş. Bunlar ışığında filme tamamen objektif baksam 9/10 verirdim; ancak gerek Batman'in çocukluğumdan beri en çok sevdiğim süper kahraman olması, gerek Christian Bale'in en sevdiğim aktör olmasından dolayı 10/10 dur benim notum. Gönül torpili yapıyorum yani.

Imdb' de de bu yüzden zevkle 10 puanı bastığımı belirtmezsem içimde kalır.

Hiç yorum yok: